woensdag 16 december 2015

De vergaderkabba.

Soms heb je van die momenten dat je denkt: amaai, ik heb echt sjakossen te kort.  Manlief bevestigt dit nooit, dat is ook zo als ik dat denk over mijn schoenen... vreemd!

Maar echt, ik heb een sjakos te kort!  Ik heb te kort aan een handig zakje om te gaan vergaderen.  Ik bedoel aan een zak waar je gemakkelijk wat papieren, een mapje en een agenda in kan zwieren.  Mijn sjakos is net iets te klein om een map in te steken dus neem ik meestal een stoffen zak mee die ik thuis heb liggen.  De hipheidsfactor van de exemplaartjes die ik thuis heb liggen is niet om over naar huis te schrijven.  Een ideaal moment dus om eens een handige en mooie vergaderkabba te maken.

ik keek overal wat rond naar verschillende gratis patroontjes en maakte mijn eigen versie.  Ik kocht een fake leren stofje op het stoffenspektakel vorig jaar.  Echt een ideaal stofje, stevig genoeg en een voering is niet nodig.  Plezierig als je fan bent van instant klaar projectjes.





Wil je ook een vergaderkabba maken? Wel, hier volgt het patroontje:



Stap 1: Snij je stof volgens bovenstaand plannetje (de naadwaarde zit er al in).

Stap 2: Naai Lapje C met de korte zijde aan B op 1 cm.  Je gestikte draad ligt nu op de rand van de grote lap. (Lapje B dient dus enkel om C er aan te bevestigen...)

Stap 3: Stik de lange zijkanten van C aan A (dus boven en onder B).  Het hoekje stik je goed toe zodat er zeker geen gaatje in je kabba zit.

Stap 4: Leg 2 lapjes D op elkaar en stik ze op een paar millimeter van de rand toe.  Doe dit met de twee andere ook.  Dit zijn je handvaten.  Ik koos voor gele draad, een beetje contrasterend, dat vond ik wel plezierig.

Stap 5: Draai de bovenkant van je kabba 6 cm naar binnen en stik op 1 cm rond om rond dicht.

Stap 6: Naai je handvaten 10 cm op je zak, ik stikte ze vast op dezelfde stikking die ik maakte om de 2 stroken aan elkaar te hangen.  Stik onderaan een vierkantje met een kruisje in zodat ze zeker stevig vast hangen.

Stap 7: Steek er een mapje en een agenda in en je bent ready om te vergaderen.

16 opmerkingen:

  1. heel mooi! Ook een hele mooie stof ervoor! Ideaal als je dat inderdaad liggen hebt... Een mens moet eigenlijk durven kopen op voorhand hé, voor zo'n instant-projectjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ahum. Ik ben zo iemand die goed kan kopen op voorhand.... Maar die naderhand komt er maar niet van :)

      Verwijderen
    2. Oh ja, ik zou het bijna vergeten, hele mooie tas ;-)

      Verwijderen
  2. awel ja ! daar kunt ge mee buiten komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n vergaderkabba mis ik ook nog in mijn collectie! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel tof! Binnen twee weken eens zien wat ik bij Verkempinck vind om dit te maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad superhandig! Ik heb altijd een grote sjakos.. Het nadeel is dat hij boordevol met rommel zit die er niet in thuis hoort.. Onlangs kwam er een hamer uit.. Hoe dat ding er in terecht is gekomen is een waar raadsel, maar ik heb er wel een tijdje mee rondgezeuld aan het gewicht te merken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu kan je echt wel naar vergaderingen in stijl! Heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Naais ! Kan ik eigenlijk ook wel gebruiken... thanks voor Den uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend! Een ideale stof om een praktische tas als deze mee te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe tof zeg!Ik ga van de week eens in mijne voorraad kijken want ik kan ook wel zo'n tas gebruiken voor mijn maandelijkse vergadering op het werk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe mooi! Weet je toevallig nog hoeveel stof je gekocht had?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      Ik had een grote lap van 1,5 meter gekocht en had daar nog ontzettend veel van over na mijn kabba :)
      Als je een beetje puzzelt en de kabba en linten in 2 stukken maakt denk ik dat je met een halve meter al genoeg hebt!

      Verwijderen