zondag 4 februari 2018

Tournée Minerale: meedoen of niet?

Wie nog niet gehoord heeft van Tournée Minérale leefde vermoedelijk de afgelopen tijd onder de grond, diep onder de grond.  Op de radio, televisie, sociale media en noem maar op hoorde je van alles over Tournée Minerale.  Dat er al meer dan 100.000 Belgen meedoen, dat er heerlijke alternatieven gezocht en gevonden worden voor alcoholische drankjes, moedige getuigenissen van ex-alcoholverslaafden, de inzameling voor Kankeronderzoek,...  Ik ben fan, fan van de aandacht die geschonken wordt aan kankeronderzoek, aan alcohol en wat het kan doen met een mens (en met families) en aan alternatieve non-alcoholische drankjes.  En toch doe ik niet mee.  Maar waarom dan?  hoor ik u denken...  Ik heb er eigenlijk enkele redenen voor.

Wel, ik weet wat het kan doen, alcohol.  Het zorgt soms voor plezierige momenten maar het kan o zo veel kapot maken als er op een onverstandige manier wordt mee omgegaan.  Te veel is nooit goed; te veel alcohol, te regelmatig, te heftig, te weinig verantwoordelijkheidsgevoel, te agressief, te weinig besef van de realiteit en de consequenties van bepaalde acties... gewoon te veel te dronken.  Alcohol kan veel kapot maken, dat weet ik.  Daar hoef ik geen jammer genoeg campagne voor.

Daarnaast is alcoholvrij zijn iets wat ik ken.  Ik deed het al, 2 keer zelfs voor telkens een jaar want ja, ik was zwanger en ik gaf borstvoeding.  2 jaar dronk ik water, sapjes, frisdrankjes, ...  2 jaar moest ik duiden dat een mens eigenlijk niet zo veel dorst heeft op cafe 's avonds.  Het tempo waarmee men onder vrienden pintjes drinkt is niet het tempo waar aan je cola wil drinken.  Oké, echt veel uitgaan doe je niet als je zwanger bent maar voor die paar keren wist ik: zelfs zwanger, zonder alcohol kan je gerust feestje bouwen.

En als laatste leven we in een maatschappij waar al zo veel moet.  Misschien hoef ik niet nog meer te moeten, misschien moet ik gewoon als ik zin heb in een wijntje een wijntje drinken.  Meer doen wat je wilt, en minder 'moeten', geef toe, het klinkt niet slecht. 

Aan iedereen die wel meedoet: succes en veel plezier!
En aan iedereen die niet meedoet: santé!


1 opmerking: